0

Hoe herken je een depressie bij jezelf

Maar voor haar nog belangrijker is dat ze haar kinderen kan laten zien dat successen gevierd mogen worden. Iets terug doen voor de maatschappij Een statige man. Hij was eind vijftig, al jaren actief in het openbaar bestuur. Recent had hij gekozen om verder te gaan dan alleen Nederland. Hij was voorzitter geworden van een stichting die ontwikkelingshulp organiseert voor arme landen. Hij sprak er gepassioneerd gebruiken over. Het was belangrijk, voor hem, voor de arme mensen, voor de wereld. De voorzittersrol hield alleen ook veel onverwachte presentatiemomenten. Een spontane cheque-uitreiking, een dankwoord voor een bedrijf dat zich had ingezet. Veel vaker dan in zijn werk kwam hij in situaties waarop hij zich niet kon voorbereiden. En dat vond hij heel spannend. Hij moest van zichzelf altijd ongenaakbaar zijn, van onbesproken gedrag. Anders zouden de mensen over hem gaan praten, de wereld zou zich tegen hem keren en hij zou weggestuurd worden. Dat had hij nooit meegemaakt, maar dat voelde hij wel.

Hoe kun je gemakkelijk angst bij

Diep van masker binnen voelde ze dat dit niet mocht. Ze mocht geen aandacht hebben, ze mocht niet daar staan en vrolijk zijn airol en feest vieren. Ze had het gedaan, hard gewerkt en verdiend, maar het voelde zo verkeerd. Ze hield dat dankwoord heel kort. Ze voelde dat de toehoorders haar bevlogenheid wilde voelen, maar het lukte haar niet. De nachtmerrie ging door toen ze naar aanleiding van die prijs allerlei uitnodigingen kreeg voor interviews en voor televisie. Ze zat op de wc op haar mobiel te zoeken wat eraan te doen was, toen ze mij vond. We zijn dezelfde week nog gestart. De doorbraak kwam de tweede sessie, een week later. Nu staat ze met dezelfde bevlogenheid in de spotlights als waarmee ze haar bedrijf runt.

om nieuwe wegen te gaan. Niet meer bang om te falen, kan hij nu kijken naar wat er op hem afkomt en daar een succes van maken. De succesvolle onderneemster ze was verliefd, getrouwd, en moeder van twee jonge kinderen. En op een dag zag ze een gat in de markt waarvoor ze een product bedacht. Haar bevlogenheid en de kracht van haar idee bleven niet onopgemerkt: nog geen twee jaar nadat ze gestart was werd ze op een groot evenement tot winnaar gekozen in haar categorie. Het in ontvangst nemen van de prijs was de grootste nachtmerrie die ze ooit had meegemaakt. Zoveel mensen die naar haar kijken, zoveel aandacht.

Hoe herken je een depressie?

Zelfhulpprogramma bij, stress, Angst

Hij bleek goed te werken en leverde consistent de doorbraak die mensen zochten. Vanaf dat moment ben ik het traject in zijn huidige vorm breed gaan aanbieden aan bedrijven en mensen die deze doorbraak nodig hadden. Honderden mensen hebben sindsdien het traject gevolgd. Een aantal voorbeelden: de carrière stap Een jongeman, 34 jaar, kreeg de kans om voor een wereldwijd bekend food merk eten de inkoop en logistiek voor Europa, midden azië en Afrika te gaan doen. Hij deed dit al voor Nederland en de benelux. Het was een prachtige kans, maar hij vond zijn huidige baan al heel spannend. Hij was als de dood dat hij een fout zou maken en dat 'ze' dan zouden ontdekken dat hij eigenlijk helemaal niet zo goed was. Een irrationele angst, want hij deed zijn werk al jaren perfect. Nu rapporteerde hij wekelijks aan de manager wiens rol hij zou overnemen. In zijn nieuwe functie zou hij direct gaan rapporteren aan de board en hij heel erg op tegen die meetings. Hij wilde 'nee' zeggen vanwege die angst, maar ook 'ja' zeggen vanwege de mooie kansen en internationale ervaring. Hij kwam naar mij om die angst te overwinnen.

Alles wat hij geleerd had: het zou niet helpen. Je kunt nog zoveel weten, maar je kunt geen mensen inspireren als je angst voelt. Je kunt niet als leider zeggen: we moeten daar heen, 'maar ik ben wel bang'. Die avond ging ik zelf met een knoop in mijn maag naar huis: dit moét ik kunnen oplossen. Ik moet weten wat het is, waar het vandaan komt en hoe je iemand er vanaf kunt helpen. De aanpak: het Terra Traject In die tijd volgde ik een 3-jarige post hbo opleiding tot trainer en coach. Ik leerde veel technieken en methoden uit heel veel verschillende scholen van coaching. Van nlp, ta tot systemisch werk - als de vaktermen je iets zeggen. In mijn hoofd speelde steeds die vraag: " hoe los je spreekangst op? " In 2008 had ik een eerste aanpak ontwikkelt en die ik ging gebruiken. In 2009 had ik deze verder verfijnd en ontwikkeld.

Depressie symptomen, zo herken

Ik hielp ze een pleidooi voor te bereiden, die ze aan het einde van de dag zouden gaan geven. Eén man nivea had alles om succesvol te worden in de politiek: welbespraakt, goed uiterlijk, warme stem, fijn karakter. Iemand die binnen enkele jaren heel bekend zou kunnen worden in de landelijke politiek. En zijn pleidooi zat ook goed in elkaar. Belangrijk onderwerp, goede opbouw, mooie voorbeelden. Toen kwam het eind van de dag. Hij was aan de beurt om zijn pleidooi te doen. Hij liep naar voren, ging er staan en zijn 11 collega's keken toe. Ik keek in zijn ogen en zag wat de anderen ook zagen: Angst. En ik wist meteen dat er geen redden aan was. hoe herken je een depressie bij jezelf

Maar dat helpt niet: je onderbewust ziet gevaar en roert zich. Om het nog erger te maken: je onderbewuste, systeem-1, heeft veel meer macht over je lichaam dan je bewuste brein. Met Mindfullness of positieve overtuigingen kun je vanuit je bewuste brein je onderbewuste wel een beetje sussen. Maar als je onderbewuste besluit dat het nu toch echt wel tijd wordt om te vluchten, is je bewuste brein niet sterk genoeg om dat te voorkomen. Waarschijnlijk ken je dat machteloze gevoel wel: dat je weet dat je het kunt, dat je jezelf goed hebt voorbereid, maar dat spreekangst het overneemt en je het presenteren onmogelijk maakt. Letterlijk: je staat er bij en je kijkt ernaar en je kunt er niets tegen doen. Waarom ik de strijd met spreekangst aanging ik ben Arjan rooyens en nee, ik heb zelf nooit spreekangst gehad. Maar ik heb vaak en van dichtbij de destructieve kracht en gevolgen ervan gezien. Sinds 2000 geef ik trainingen. Veel op gebied van pitchen, presenteren en debatteren. In 2007 was ik co-trainer bij een training van provinciale politici van een grote nederlandse politieke partij (toevallig, met mijn achtergrond train ik meestal mensen uit het zakenleven). Na een ochtend algemene training door Lars duursma, begeleidde ik een subgroepje van drie mannen en én vrouw.

Hoe herken je niet-helpende

Dat komt omdat spreekangst, zoals vele andere angsten, een beschermingsreactie is vanuit je onderbewuste brein. Je onderbewuste, of, systeem-1 zoals het tegenwoordig vaak genoemd wordt, is de automatische piloot die op basis van ervaringen en intuïtie heel snel besluiten neemt. Het is ook dat deel van je brein dat zorgt dat je overleeft. Het beschermt je voor aambeien gevaarlijke situaties. Je bewuste brein, systeem-2, is de andere kant: het is dat deel van je brein waarmee je rationele besluiten neemt. Het deel van je brein waar je volledige controle over hebt en waarmee je jouw presentaties doet. Spreekangst ontstaat op het moment dat je onderbewuste brein dat meekijkt, besluit dat wat je aan het doen bent gevaarlijk. En dat gevaar moet bestreden of vermeden worden. Om het erger te maken: vanuit je bewuste brein kun je niet in je onderbewuste brein kijken om te zien wat het aan het doen is: je weet eigenlijk niet precies waarom je bang wordt. En rationeel gezien is het ook niet nodig: je weet dat de mensen voor wie staat aardig voor je zijn. Bovendien weet je dat je het verhaal kunt vertellen.

hoe herken je een depressie bij jezelf

Sommige mensen gaan zelfs hyperventileren en kunnen daardoor hun bewustzijn verliezen. De schade als je spreekangst niet aanpakt. Waarschijnlijk vermijd je situaties waarin je zichtbaar bent. Je gaat niet voor de groep om over je werk te vertellen. En in bijeenkomsten houd je je stil, ook al heb je goede ideeën. In mijn werk heb ik bij veel mensen de schade gezien van dit opstapelen van allemaal kleine, gemiste kansen. Na vijf, soms tien jaar vermijding belandden velen van hen op plekken waar ze maar een fractie van hun talent konden laten zien. Collega's waren al voorbij gestormd en deden mooi werk. Iets wat zij ook zouden kunnen, als ze zich zouden durven clinic laten zien. Maar ze hadden niet eerder een oplossing gezien voor hun spreekangst. Spreekangst is venijnig, spreekangst is venijnig en er is geen basale aanpak om het op te lossen. Slimme tips, 'weten dat je het kunt' en een speciale aanpak van je manier van presenteren zijn geen garantie dat je niet voor de bijl gaat.

Hoe herken je een depressie?

Angst die je voelt bij presenteren, spreekangst, is meer dan 'presenteren spannend vinden'. En de gewone dingen helpen niet: oefenen; weten wat je moet doen; tips om het goed te doen; een schouderklopje: ze zijn allemaal nutteloos als het op spreekangst aan komt. Soms lijkt het zelfs met iedere presentatie erger te worden. De ernst van spreekangst kent drie niveaus: Het eerste niveau, de meest milde, maakt je werk oncomfortabel. Je cool voelt druk, je voelt je beperkt en daardoor zijn je presentaties minder mooi, minder inspirerend dan dat je wilt. Minder goed dan ze zouden kunnen zijn. Het tweede niveau is sterker: je lichaam gaat op 'alarm' waardoor anderen ook aan je zien dat je de angst hebt. Je hartslag gaat omhoog, je krijgt adrenaline in je bloed, je ademhaling verandert, je wordt rood en je gaat trillen. Op het derde niveau verlies je de beheersing over je eigen lichaam. Je brein gaat op slot, waardoor je een black-out krijgt.

Hoe herken je een depressie bij jezelf
Rated 4/5 based on 560 reviews
SHARE

hoe herken je een depressie bij jezelf Enajo, Wed, May, 02, 2018

Het kan zo ontzettend veel! Daar weten we nog de helft niet van! Wetenschappers verdiepen zich hun hele leven in 1 aspect van een mensenlichaam en met alle wetenschappers bij elkaar komt er steeds meer inzicht.

hoe herken je een depressie bij jezelf Zulife, Wed, May, 02, 2018

Je lichaam is een vernuftig voertuig! Het kan zichzelf helen. Het kan onbalans weer herstellen, wonden genezen, botbreuken genezen.

Voeg een reactie

Jouw naam:


Commentaar:
Code van afbeelding: